9. april 2011

Mat og maling

I dag ble jeg forhåpentligvis ferdig med en drittoppgave det er godt å skulle få krysse av på lista. Det å få malt veggene på vaskerommet er et skikkelig pirkete og møysommelig arbeid. Det er så mange rør, ledninger, brytere og dingser på veggen som en må pirke og bruke stø hånd ved. Og da tar det lang tid å bli ferdig. I dag begynte jeg på strøk nummer to med maling (over et malingstrøk og grunning), og det tok meg godt over fem timer - rommet er ikke sååå stort. Syv-åtte kvadrat, kanskje. Men, det er for så vidt greit å starte med vanskelige ting, for da blir jo de neste oppgavene som en lek, ikke sant?
Det har nok ikke blitt like pent og rent som det burde, jeg har ikke klart å male uten å komme borti noen av alle de tingene jeg skal male rundt og innimellom, men det får bare være som det er. Det er et vaskerom, det er ikke stua mi eller mottagelsessalen til Kongen.
Neste punkt på lista er å male taket, men jeg brukte mer maling enn forventet på andre strøk, og må derfor kjøpe mer maling før jeg går på den delen. Jeg har maling til gulvet, men jeg vil ta det sist i fall det drypper fra taket, så da får arbeidet i det rommet hvile i helga. Det er jo mulig jeg finner slurvefelt når det har tørket, slik at jeg må lappe litt i morgen.

Så, siden jeg ikke kommer videre i vaskerommet med det første, skal jeg i morgen begynne på rom nummer to. Der skal fryseboksen stå, også det en relativt stor og tung sak, så greit å få unna malingen der også.
Det første jeg må gjøre er å vaske det ned, og det er vel ikke lurt å male noe før til mandag, så en er helt sikker på at det tørt først.

Det betyr med andre ord at jeg i morgen kan få en dag med litt hvile og X'en kan få stå i sentrum, og det skal bli deilig etter to slitsomme dager i flyttingens tegn.

Gårsdagen startet med veterinærtime i Oslo (ingen dramatikk, slapp av!), og jeg kom samtidig på at jeg bør sjekke ut hva slags veterinærtilbud som finnes i mitt nye nabolag og få noen anbefalinger fra faste travere.
Siden jeg likevel var i Oslo, dro jeg til huset på Bjørndal for å få pakket noen esker og spist litt ordentlig mat - det vil si mat som ikke er laget ved hjelp av vannkoker :D Nå har jeg pakket ned alt av kjøkkenutstyr også, så det endte jo med en big one. Men hey, det er mat i sånt også, mer mat enn i nudler. Og det ga mat til flere måltider utover dagen. Jammen godt jeg ikke er kresen når jeg først har matlyst, og kan ha et fleksibelt kosthold i perioder som dette. Selv om jeg har skikkelig lyst på ovnsbakt laks og fløtegratinerte poteter med god saus og halvkokte gulrøtter til. Eller hjemmelaget lasagne med hvitløksbaguetter og salat til. Jeg kunne tenke meg to brødskiver med kokt egg og annet godt pålegg på. Jeg vil lage lapskaus med godt kjøtt og masse rotsaker i. Jeg vil ha taco foran TV'en mens jeg ser Nytt på Nytt og Senkveld med Thomas & Harald. Jeg har lyst på grøt. Jeg sikler etter nystekte brownies. Eller skillingsboller.
Jeg er litt lei av knekkebrød og rett i koppen-middager...

Men, det kommer ikke hvitevarer i hus før malingen i kjelleren er overstått. Ting pakket i esker og sekker skulle egentlig blitt transportert hit i morgen, men jeg har utsatt de planene fordi det ligger så mye is foran rekka. Det er ikke så lurt å balansere banankasser med knuselige ting på holke, både for innhold og bærers helses skyld. Så familien er permittert i morgen, med ny oppmøtetid palmesøndag. Så håper jeg isen har gått til da.

Og på hundefronten? Tja, jeg hadde masse ambisjoner for dagen i dag, men det var før jeg så hvor lang tid malingen tok og jeg brukte all energi på det. Men i morgen skal vi få gjort noe mer enn bare å gå tur, som det har blitt disse dagene. Både spor og LP hadde vært bra, kjenner jeg.
X'en ser ut til å trives godt her, og jeg synes hun bjeffer mye mindre enn hun gjorde den første helga. Så hun er nok i ferd med å bli vant til omgivelsene.
Jeg har forresten sett en annen berner på feltet, men ikke fått huket tak i folka og spurt HvemHvaHvor. Men det ser ut til å være en voksen tispe. Ellers er det mye hunder her, jeg har sikkert sett ti-tolv forskjellige hittil, og i skrivende stund ser jeg en samojed jeg ikke har oppdaget før. Men det er jo innmari fint å bo her med hund, så jeg skjønner det godt. Bare litt overgang fra Bjørndal, hvor jeg tror vi var de eneste i borettslaget som hadde hund! Men så står det jo også i ordensreglene her at en må søke før en får ha en tredje hund - "alle andre" steder må en jo søke før den første hunden. Bare jeg får lov til å sette opp gjerde utover våren også, så tror jeg at jeg, X'en og en ny firbeint skal få det bra her.
For ja, planen er veldig klar om å få en ny firbeint hit i løpet av året. Om den ikke skulle bli hjemmelaget, har jeg lagt ut noen følere og antenner her og der, snuser på interessante kombinasjoner og titter til og med på en annen rase enn berner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar