5. april 2011

Vaskerommet

Her kommer første presentasjon av rommene i nyhuset - vaskerommet. Det er kanskje ikke det aller viktigste rommet i et hus, men det er det rommet jeg har valgt å pusse opp først. Årsaken er enkel: Vaskemaskinen er tung, så når den først skal plasseres i et rom, ønsker jeg at det rommet skal være mest mulig oppusset. Det gjelder også for et par andre rom i kjelleren - ting som dyttes ned i en kjeller blir der for godt :D Lagerrom blir ikke tømt for å pusses opp igjen, tenker jeg, derfor skal det gjøres først.

Slik så vaskerommet ut opprinnelig:








Jeg har ingen drastiske planer for rommet. Det skal males tak, gulv og vegger. Jeg har da valgt å bruke våtromsmaling, slik at det kan tåle den bruken jeg ser for meg å ha av rommet. Jeg skal også male døra, men det skal gjøres pent med ulike nyanser i speilene, og jeg ser for meg grønt, men vet ikke helt enda. Jeg har også lurt på gammelrosa.

Den doble steinvasken er jo perfekt til å vaske valper i, og jeg leter derfor etter en forlengbar kran av noe slag som gjør det lettere å ta pelsstellet. Jeg har også etter forslag fra Toril lekt med tanken om å fjerne skilleveggen mellom de to vaskene for å få et stort hundekar, men jeg må først sjekke om en sprekk går gjennom hele veggen, og om den kan tettes. Fra før av sto Hund-1s badekar på ønskelista:
Så om ikke vasken kan brukes, blir det badekar :D

Freden-hylla fra IKEA står også på shoppinglista, for håndklær, shampoer, balsamer og andre pelssaker, tøymykner, vaskemiddel og slikt.

Tørkestativ og strykebrett er også en selvfølge på et slikt rom. Jeg vurderer å beholde snorsystemet som henger i taket for å kunne henge til tørk store ting som håndklær, sengetøy og slikt som fyller opp et tørkestativ med en gang - men jeg vil bytte ut den gule snora med hamplignende tau.

Ellers planlegger jeg en benkeplate, vi har det på dagens bad og det er særdeles praktisk. Ideelt sett kunne jeg tenke meg å ha benkeplata over vaskemaskin og skittentøyskurv, men med tanke på vannuttaket tror jeg ikke det er plass til det. Så da får vaskemaskina stå for seg selv. Under benken setter jeg skittentøyskurvene, og ser for meg et koselig forheng som skjuler de litt - gjerne i samme mønster som gardinene. Jeg ser for meg at det blir plassert ved siden av ovnsrøret dere ser på bildet - et rør jeg ikke fjerner, det er litt sjarme å ha det der. Men jeg skal nok gjøre det litt freshere med rustfjerner og lakk. Jeg ser for meg at det var en vedovn i vaskerommet før, hvor de kokte vann til å vaske klærne. Så selvfølgelig ønsker jeg meg et godt, gammeldags vaskebrett som dekor på veggen:


Jeg har allerede noen gamle gjenstander til pynt og brukselement i sink, så det passer bra. Skulle jeg snuble over andre nostalgiske saker som passer et vaskerom, vil jeg gjerne ha det og, selv et vaskerom kan godt pyntes og ha litt stil og sjarme. For eksempel har jeg falt for disse hos Kremmerhuset:


Eller disse fra Linneas hage:



Og selvfølgelig med store klesklyper i tre, gammeldagse og fine. For eksempel disse fra Lobelia:


Andre ting jeg har i bakhodet er en god, gammeldags såpeskål, skittentøyskurver i kurv og ikke plast, gamle børster, keramikkanne, bilder med gammeldagse motiv, også videre. Noen som har gode tips til meg, kanskje?

Her er noen ebay-funn som jeg tror kan passe:






Men, det viktigste nå er å få malt, slik at vaskemaskinen kan komme på plass, så får øvrige møbler og detaljer tas etter hvert som tid og lommebok tillater det.

1 kommentar:

  1. Hei og hopp!!
    Så spennende!!!!! Et slikt vaskerom kunne jeg tenkt meg=)!! Det første jeg tenkte når jeg så vasken var å fjerne veggen, for å få et perfekt hundebad;)!! Gleder meg til å se det ferdig=)! Jeg finner mye av mine nostalgiske saker på loppis og i bruktbutikker! Jeg fant et gammelt vaskebrett i fjor og husker jeg ikke feil kostet det meg 120kr!

    Lykke til videre! Jeg følger spent med;)!!
    Klemmer!

    SvarSlett