25. januar 2008

Den store avgjørelsen i hundeholdet

Før X'en kom i hus, var det mange avgjørelser som skulle taes. Først og fremst OM vi hadde mulighet til å ha valp nå, dernest oppdretter og linjer, kjønn, hvilken valp, navn, kallenavn, en eller to som eier, forskjellige utstyr. Etter at hun kom i hus har også flere avgjørelser og vurderinger måtte foretas: Valg av dyrlege, hundeklubb, hundeskole, kurs, treningsmetoder, grenser og husregler...

Men én avgjørelse var jeg ikke forberedt på at ville kreve så mye tid, være til så mye bry, dra så mye energi av oss, gi så mange alternativ og preferanser.
Jeg snakker om drittposen. Møkkaposen. Bæsjeposen. Avføringsposen.



Jeg har kommet fram til en egen kravliste ved valg av bæsjeposer, etter å ha prøvd ulike ruller og poser. Vanligvis rasker vi med oss den pakken som måtte være i den butikken vi er i når forrige pose nærmer seg tom. Dermed har det blitt veldig vilkårlig bæsjeposeshopping. Det vil det ikke fortsette med, vi har valgt en favoritt som vi vil forsøke å være trofaste mot.
Hva ønsker jeg så av en bæsjepose?
* Den skal være intuitiv og lett å åpne. Jeg GIDDER ikke å gjette hvilken ende som er den rette, fomle med å få til et lite luftrom så man kan få dratt posen fra hverandre, og ta opp møkka. Møkka skal opp raskt
* Posene skal være lette å ta fra hverandre
* Den skal være av et mateiale som gjør at man kan ha posen i bukselomma, uten at den lager enorme buler - eller enda verre, lager irriterende knitrelyder når man går
* Rullen skal være så liten at den kan legges i jakkelomma eller veska, men ikke så liten at man aldri finner den. For stor rull er upraktisk
* Hanker er et stort pluss, for da er det lettere å bære med seg posen på tur, altfor langt unna en søppelkasse
* Den skal være lukttett, så man orker å ta med seg posen videre på tur
* Det er også et pluss om den kan gjenbrukes, selvfølgelig til bæsj sist, men for eksempel til godbiter først

Vi har prøvd poser som svikter på et eller flere av disse punktene, men har nå funnet en rull som er ideell. Den har jeg foreløpig bare funnet på Bunnpris, av alle steder, men vi har bitt oss merke i produsentnavnet, og holder nøye oppsyn om vi kan finne den flere steder.

2 kommentarer:

  1. Hm... Jeg har kun hatt ett kriterie, og det er at posen skal ha hanker, for det er mye enklere å knyte dem. Men nå spørs det om jeg ikke begynner å måtte stille strengere krav, gitt! Blir frista til å gå på Bunnpris bare for å kjøpe hundeposer. Trist.

    SvarSlett
  2. Men nå viste deg seg jo at da jeg kjøpte en ny rull på Bunnpris, så var ikke det riktige poser, bare innpakning. Jeg skjønner ikke hva som skjer...
    Rullen fra Kiwi i går, var derimot av den rette sorten!

    SvarSlett