22. januar 2008

Kjære Oslo kommune, Prinsdal vel, Statens Vegvesen, andre ansvarlige

I dag tidlig sto jeg og ventet på bussen. Asfalten rundt meg er helt bar, med unntak av en liten isflekk. Ellers er det tørt og fint. Det er lenge siden det har vært ishinne på asfalten på morgenen, og det er ganske trygt å gå for tiden.
Overraskelsen er derfor stor når en mann kommer med ei stor bøtte og hiver salt utover området ved bussholdeplassen. Hvorfor? I utgangspunktet virker det som en utrolig bortkastet ressurs. Det er mulig det virker preventivt, men om det kommer snø vil jo også denne legge seg oppå saltet. Regn kan skylle bort saltet. Så jeg er ikke helt med på denne strategien.

Hvis de som sitter på pengekassa skulle være usikre på hvordan de kan bruke pengene, vil jeg i stedet komme med noen forslag, som jeg synes er mer preserende enn is på tørr asfalt:

Når dere først hadde en mann nede på bussholdeplassen, hadde det vært kjekt om denne kunne ryddet området. Ideelt sett burde de som kaste søppel også plukke dette opp, men mennesker er nå engang så late at de ikke gidder å gå 75 cm bort til søppelkassa. Dermed flyter holdeplassområdet og fortauet for øvrig av sigarettsneiper, tyggegummiklaser, snusrester, sjokoladepapir, matemballasje, glasskår og annen dritt. Jeg har stort sett med meg en liten valp når jeg går til bussen, og må stadig vekk fjerne farlige objekt fra munnen hennes. Også små barn kan finne på å putte dette i munnen.

Det er tydeligvis allerede investert i salt, men jeg har forslag til hvor det kan brukes. Der jeg bor har vi noen flotte lysløyper, som det for tiden er vanskelig å bruke fordi isen ligger tjukk og bred. Hva med å gjøre noe med det, så vi kan bruke naturen på en trygg måte? Selvfølgelig kan vi gå i skogen med valpen, så hun får bevegd seg og bygd opp muskler - men for å komme til skogen må vi gå flere hundre meter i lysløypa. Det er fort gjort å brekke beina. Deler av lysløypa brukes jo også av skolebarn som går til og fra to forskjellige skoler.

Når dere likevel holder på i området, kunne dere kanskje sette opp noen søppelkasser? Det er mye skrot i lysløypene, men det er ikke så rart når du må gå i en time for å finne søppelkassa. Som forsøksvis forsvarlig hundeeier blir jeg litt lei av enten å bære fulle bæsjeposer, eller å ha de i jakkelomma. Det er ikke rart at enkelte hundeeiere velger å la bæsjen bli liggende.

Så har jeg et siste forslag:
Det er to veier i nærområdet som kan gjøres enveiskjørte, da de mer eller mindre går i sløyfer. De er nå for smale til å ha toveistrafikk, særlig når beboere må parkere i gatene. Sørg for at all trafikk går samme vei, og bygg fortau i hvert fall på den ene siden. Det vil gjøre ting mye tryggere for alle trafikanter. Det er faktisk skolevei disse veiene også. Ta gjerne kontakt for forslag til tegninger og nærmere detaljer!

2 kommentarer:

  1. Kom det en mann og hev IS på fortauet????????
    Salt er forresten særdeles ubehaglig for hundepoter, husk å skyll bena hennes godt etterpå.

    tante

    SvarSlett
  2. Jada, jada, rettet skrivefeil.

    Vel, så lenge det saltes kun rett foran busskuret (som er enda mer uforståelig enn å salte hele fortauet vi går på...) blir det jo heller ikke så stort problem... Men selvfølgelig passer vi på!

    SvarSlett