9. mars 2011

Flisespikking

I går tilbragte jeg kvelden på et av landets byggevarehus, hvor de arrangerte kurs i flislegging for kvinner. Etter hva jeg forsto har de ulike slike temakvelder, så jeg skal holde øynene åpne for flere, alltid greit å ta med seg litt lærdom (selv om det også blir litt produktplassering og merkepushing). Jeg er vel litt ambivalent til hene den "jenter trenger særskilte kurs"-opplegget, men det er en kjensgjerning at damene ofte blir dyttet i bakgrunnen når verktøyene skal fram, så det er for meg litt sånn "women's competence awareness"-gefühl over en slik kveld, og det er jo positivt. Og kompetanseheving er jo også positivt.
Kurset varte i to timer, og deretter tuslet jeg rundt i nesten en time for å se på vareutvalget. Jeg synes det er en fin måte å finne inspirasjon, sammenligne løsninger, finne svar på konkrete problemstillinger eller få innspill til de større og mer visjonære drømmene for oppussingen.

Flislegging viste seg å ikke være så vanskelig som jeg trodde, i hvert fall synes jeg at det gikk helt greit det jeg forsøkte - vi fikk forsøke både å skru opp plater, smøre lim, lime fliser, bruke kryss, og til slutt fuge. Så ingen stor abrakadabrakunst, men når en ikke har forsøkt eller sett det bli gjort før virker det jo som en bøyg. Men dette tror jeg nok at jeg skal klare.


Nå hadde jeg egentlig ingen store planer om å bruke fliser i nyhuset, i hvert fall ikke i nærmeste framtid. Kanskje på badet en gang når jeg får spart opp nok til å ta det skikkelig. Men etter gårsdagen har jeg lekt litt med tanken på å bruke fliser noen steder.
Jeg ønsker for eksempel en éntre som er lettest mulig å rengjøre, fordi det jo lett og ofte blir mye skit der - for eksempel av hunder som rister seg med en gang de kommer inn fra tur. Så jeg vet at strukturert tapet skal jeg ikke ha i entreen, det har vi hatt tre steder nå, og det er noe møkk å få skikkelig rent. Alle de små gropene som skiten setter seg fast i, nei takk!
Vi har også hatt éntre med laminat eller tilsvarende på gulvet, og det har over tid fått stygge fuktskader. Så det er heller ikke noe jeg vil gjenta. Og dermed leker jeg nå med tanken om å ha fliser på gulvet i éntreen. Vi har det nå, og jeg er fornøyd med det - lett å holde rent, tåler en hel del, og gir et ganske pent inntrykk. Jeg har rett og slett ikke foreslått fliser for meg selv i oppussingsplanene til nyheimen, både fordi det har virket vanskelig/uoverkommelig for meg å få til, og dermed dyrt å få til med fagfolk. Flis er jo også dyrt, men en trenger ikke mange kvadratene i en éntre. Jeg fikk tittet litt rundt i går, og fant noen jeg likte - jeg vil nemlig heller ikke ha for glatte fliser, så de kunne ideelt sett være noe mer matte de vi har nå. Så kanskje mørke skiferfliser? Ikke altfor glatte, og ikke så lyse at de ser møkkete ut med en gang. Men så foreslo den ene kursmannen varmekabler under, for at det ikke skal bli kaldt, og bedre tørke opp sko og søl. Så kanskje det er lurt? Men det sluker jo strøm og penger, og jeg har skotørkere, jeg. Hmm...
Jeg skal pønske videre. Avdeling for små, mindre og enda mindre ting i livet, men noe skal en jo tenke på, ikke sant?

Men det som virkelig fanget min oppmerksomhet i går, var mosaikk dekorflis, med greskromersk inspirert mønster. Jeg er jo en sucker for det! Jeg kan helt klart se for meg det i min interiørstil. Og jeg kan se for meg det både på gulv og på vegg. Så nå leker jeg med plassering. Jeg tviler på at éntreen er stor nok til at det passer der, og jeg vil gjerne ha det opp på veggen for at det blir mer synlig - som et maleri, ikke skjult av tepper og møbler. Men i hvilket rom kunne det passe? Jeg tenkte på stua - men en kan vel ikke ha tre ulike vegger i en stue? En med tapeten jeg tidligere blogget om, en med denne flisen, og deretter resten malt eller annet? Det blir vel litt vel rotete? Det må jo også opp på en vegg hvor jeg ikke trenger plassen til bilder eller skap eller hyller eller eller. Men så er stua litt todelt, så kanskje det passer i den andre biten? Eller soverommet, kanskje?
Jaja, jeg får skrive opp alle ideer jeg får, og gruble videre. Det er godt å kunne dykke ned i slike spørsmål, planer og ideer når en trenger en flukt fra hverdagen og virkeligheten.



Min vandring rundt i butikken ga meg også mange andre ideer, fra små detaljer til større ting, men det tror jeg at jeg skal notere for meg selv. Noen ting er lettere å vise enn å forklare, og jeg må nesten ta en helhetlig vurdering av rommets uttrykk og lommebokas muligheter først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar