29. mars 2011

VM-deltagelse og årets første spor

Phuh, noen dager forsvinner kjappere enn andre, det er jeg helt sikker på. Tirsdag allerede, og det verste er at det er fredag i morgen - i hvert fall tilsynelatende.
Mye å gjøre, mye å føre...

Torsdag og fredag jobbet jeg som frivillig under VM i Holmenkollen. Det var jo en annen internasjonal begivenhet der for noen uker siden, så de fikk gått opp løyper og prøvekjørt anlegget før det nå var duket for å kåre de beste innenfor hundekjøring!
Jeg meldte meg som frivillig tidligere i vinter, dette var et arrangement jeg gjerne ville bidra til å få gjennomført, kanskje kunne jeg også lære litt mer om en for meg ukjent hundesport og få sett dyktige ekvipasjer konkurrere.

Jeg jobbet i kafeteriaen, så det ble kaffekoking og kakepushing på meg - masse ferske, nybakte kaker som fristet, det er tøft å stå blant sånt en hel dag. For ikke å snakke om to dager... :D
Kafeterian hadde god plassering i forhold til start og mål, så jeg fikk sett ganske mye gjennom vinduene. I tillegg var det såpass lav salgsaktivitet når det var spennende utendørs at vi også kunne gå ut og se.
Det ble lange dager, nesten 12 timer fra jeg dro hjemmefra til jeg satte nøkkelen i døra igjen. Men det var moro å være med på.
Lørdag tok jeg en ny tur til Holmenkollen, men da kun som turist, og fikk sett det meste av løpene den dagen. De vil si, jeg var jo ikke ute i løypene, men satt på tribunene. Jeg kom hjem igjen med over 800 bilder, skal få laget et fotoalbum av de beste etter hvert. Det hadde nok vært bedre motiv uti løypene, men gøy å se alt fra hovedarenaen også.

Før jeg dro til VM-arenaen, var jeg via et loppemarked - årets første for meg. For en gangs skyld skulle jeg være tidlig ute, men jeg eier ikke loppemarkedkøkultur. Jeg er for forsiktig og høflig, så alle presser seg forbi meg, jeg får ikke sett noe, og blir bare gående og stående rådvill og målløs. Så neste gang lurer jeg på om jeg skal komme litt senere så jeg faktisk får sett noe - de beste sakene går jeg jo glipp av uansett, siden jeg blir parkert og overkjørt av racerne... Men ikke for det, jeg fikk handlet litt, gjorde to kjøp jeg er fornøyd med. Jeg fant tre gamle symaskiner, skulle gjerne hatt en slik igjen. Men de var selvfølgelig solgt, sikkert innen tre minutter etter åpning.
Så, dere som er erfarne loppisgjengere - skal en være der til det starter neste gang, eller er det forbeholdt de som har spisse albuer og fleksibel høflighet?

Resten av helga ble tilbragt hos pappa. Bilen trenger ny reparasjon, og det ser ut til å bli dyyyyyrt, men vi jobber med en A- og en B-plan. I morgen skal jeg sjekke plan A. Hvis ikke er det i hvert fall mye billigere å få det fikset hos pappas faste verksted enn i Oslo.
Søndag fikk X'en gå årets første spor! Jeg fant et jorde hvor det var så å si tint bart en lang strekke langs veien. Så da måtte vi jo bare prøve. Hva husker hun fra i fjor?
Sporet ble på ganske nøyaktig 120 steg, rett strekke. Det blåste hard sidevind, ikke helt heldig, men heldigvis lå ikke vinden maksimalt feil i forhold til i hvilken retning jordet var bart! :D I enden la jeg en porsjon kattemat. Jeg hadde tenkt til å legge det under et lokk, men regnet med at vinden ville ta lokket.
Sporet fikk ligge i cirka et kvarter, ikke vits i å gjøre det vanskeligere etter så lang sporpause - jeg tror ikke hun har sett et spor siden vi var på Sølen i oktober.
X'en skjønte veldig godt hva hun skulle allerede ved bilen - deilig!
Jeg satte henne rett på sporet, jeg ville gjøre det minst mulig komplisert for henne når det var sesongstart. Hun sonderte litt rundt meg, markerte fakkelboksen jeg hadde plantet som sporstartmerking til meg, og fant deretter sporet og gikk avgårde.
Hun lå konsekvent en meter til side for sporet - men det er garantert på grunn av sidevinden. Nå og da gikk hun inn og sjekket i sporkjernen, før hun føk ut til siden igjen - jeg vet ikke sikkert, men vil tro at mer sporerfaring gjør at de lettere merker forskjell på kjerne og sidedufter? Og et eldre spor vil selvfølgelig ha mer konsentrert fert enn dette.
Men X'en jobbet godt, det var hardt drag i lina, og jeg kunne bare lene meg bakover og holde henne igjen mens hun styrte oss avgårde. Hadde hun for høy nese, holdt jeg igjen til hun satte nesa ned igjen - dette skjedde én eneste gang, men jeg er glad for at jeg klarte å huske på å gjøre rett, hehehe. Det har vært lang sporpause for meg også.
Det lå et par gjenstander langs der hun gikk sporet, og hun sjekket de kjapt ut før hun gikk videre - tydelig at hun anslo de for å ha feil duft. Flink jente, på tur hadde hun gjerne plukket de med seg og tatt med seg en stund.
Jeg synes hun gikk et godt spor, selv om det var vanskelige vindforhold. Hun virker også klar for å få pinner i sporet igjen, planen var å legge et nytt spor på mandag, men det skjedde litt for mye til at jeg rakk det. Vi får lete etter mer barmark, og håpe det smelter mer i Oslo snart. I Varteig var det i hvert fall et par jorder det gikk an å gå på.



Mobilbilde av X'en fra en tur i Varteig om mandag - nok av snø der, men nok barmark til å gå spor ikke langt unna.
20-25 meter bak pappas garasje fant vi flere hauger av dette og kraftige elgspor.


Til fredag overtar jeg nøkkelen til det nye huset mitt, så før det er det nok å gjøre her med pakking og forberedelser. Det er også visninger denne uka, så jeg er ikke arbeidsledig... Lege i dag, lege til torsdag, fikse bil, pakke, vaske, rydde, handle inn for de første dagene i nakent hus, og andre forpliktelser. Jada, disse dagene går for fort, derom hersker ingen tvil.

1 kommentar:

  1. Vi gleder oss til å ønske deg velkommen til Gardermommeby :D

    Siri, Babs og Willy

    SvarSlett