15. mars 2011

Ufokusert LP-stevne

I går var det LP-stevne igjen, og jeg hadde satt meg noen mål for dagen: Jeg skulle forsøke å legge bort nervene, få fram mer moro og glede i ringen, bli flinkere til å gjøre det til en positiv opplevelse for X'en, og bare kose oss.

Stevnet var i Mjøndalshallen, og jeg var tidlig ute i og med at jeg husket det som et meget trangt sted da vi var der på valpeshow i 2008. Men det var mye bedre plass i år, heldigvis. Men det er likevel greit å være framme en times tid før det starter, synes jeg, så en rekker å finne seg en stasjon, gå flere turer til og fra bilen (jeg orker ikke drasse bag, stol, bur og hund i en omgang), lufte hunden, fikse startnummer når en ikke har printer, skifte sko, lande og finne litt hvilepuls.
Vi hadde startnummer 2, men ble tredje ekvipasje i vår fellesdekk fordi en annen trengte å gå først. Og det liker jeg - jeg liker best å starte som nummer tre eller senere i fellesdekken. Dermed har jeg bedre tid mellom fellesøvelsene og de individuelle øvelsene, føler meg mindre stresset og får gjort greiene våre.
Dommer for dagen var Erik Brenden, som jeg har konkurrert for før, og synes er en veldig behagelig dommer å gå for.

Vi startet med tannvisning, hvor det ble full pott. 10 poeng.

Fellesdekk i to minutter, og jeg ble så glad for at X'en ble liggende da jeg kom inntil igjen fram til jeg ga kommando! Kanskje har hun lært etter den ene treningsøkten jeg tok på det om onsdag? Jeg kjente jeg slappet av enda mer og gledet meg til å se om hun ble liggende i de to inviduelle øvelsene med dekk. Dommer ga oss 9 poeng, han hadde ønsket en raskere neddekk. Helt fair, jeg er enig, jeg.

Så lot jeg X'en ligge i buret og kjede seg og gire seg litt opp. Da jeg tok henne ut igjen var hun helt på meg, respnderte kjapt på kommandoer, ga meg all sin kontakt og oppmerksomhet, og jeg fikk en skikkelig god følelse.
Men så kom vi inn i ringen, og da forsvant hun for meg. Hun tittet nysgjerrig rundt seg og syntes det var en fin ring vi hadde fått :D Jeg fikk oppmerksomheten hennes, men i det vi begynte å gå falt hun bort. Det lå fragmenter langs den ene ringsiden, det var bare papir, men det var noe X'en ønsket å utforske, dessverre. Så hun ble gående og spore det meste av lineføringen, glemte å sette seg, hang i vendingene, jeg ga henne et par korrekser, og da gadd hun i hvert fall ikke å sette seg. Jadda, en bedriten øvelse... Hun går fint under springmarsjen, men resten var crap selv om jeg gjorde det jeg kunne for å gå fort og dermed få henne med meg. Jeg slang inn noen dobbeltkommandoer for å få kontakten hennes, men til ingen nytte. Hun var på tur, hun. Nå kan en selvfølgelig skylde på de spennende fragmentene, at vi gikk på teppe (har vi gjort det før?) og at det var annet underlag utenfor ringen. Men jeg skal bruke en annen loslitt unnskyldning: Jeg tror det er løpetid i anmarsj som gjorde henne så snusete, ufokusert og ukonsentrert. Jeg har merket det på henne ellers, at på turer går hun mye og snuser, hun "hører" ikke mine beskjeder, og jeg må ha en høyere belønningsfrekvens når vi har trent for å lykkes. Så mulig det er hormoner i kroppen som kødder med hodet hennes. Jeg håper det, at vi ikke har en så dårlig lineføring. Vi gikk bedre sist helg, selv om ikke den var bra. Men på andre stevner og på trening pleier vi å ha en knallfin lineføring. Jaja, jeg har jo uansett tenkt til å jobbe mer med vendingene framover, og får legge inn en del arbeid i lineføringen generelt, så det blir en morsom kontaktøvelse og ikke en rusletur i lenke :D

Men, jeg klarte å legge alle følelser og reaksjoner bort, nullstilte meg, og gjorde klart for neste øvelse. Smilte og lo, og jobbet med X'en for å få henne mer på nett.

Dekk fra holdt, av en eller annen grunn føler jeg at X'en var mye mer på nå - det er nok både fordi vi ikke gikk langs den ringsiden hvor alle fragmentene lå, og sikkert fordi lenka kom av og det blir mer "lydighet" for henne. Jeg følte jeg hadde full kontroll på henne og på øvelsen, hun la seg kjappere enn på fellesdekken og ble liggende da jeg kom inntil. Herlig! Vi fikk 9 på øvelsen, jeg antar det kunne vært enda raskere reaksjoner? Er ikke sikker, er ikke så nøye, vi fikk 9!

Innkalling fra sitt, hun reagerer momentant og kommer i et vilt tempo, fyker rett forbi meg, snuser i fragmentene på teppet og må ha en påminnelse om å komme tilbake til meg, kommer lykkelig tilbake og setter seg skeivt. Det er godt hun er søt! :D Vi fikk 7 poeng, som dommer sa var det en vakker øvelse fram til hun kom på høyde med meg. Han tipset også om at direkte innsitt ville fjerne det problemet, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å trene inn det. Jeg har jo uansett et generelt problem med at hun forsvinner i vendinger og når hun havner bak meg, så jeg må jobbe mer med det uansett. Nå har jeg jo begynt å løpe fra henne på innkallinger for å vekke henne litt, så jeg skal fortsette med det framover, samt sørge for å trene innkalling slik at hun kalles inn til steder hun ikke har fått snuse og sjekke ut - dermed må nysgjerrigheten for et nytt sted overvinnes av hvor bra det er å komme inn til meg.

Stå under marsj, igjen føler jeg at jeg har kontroll og at ting går veldig bra. Jeg ser i øyekroken at hun stopper til, hun står rolig nok når jeg kommer forbi, og hun blir lett med meg videre - men så havner hun litt for langt fram når jeg skal gjøre holdt, og må ta en ekstrarunde rundt meg for å komme på plass. Dommer sier også at vel reagerer hun på min kommando, men hun går litt ekstra etterpå - veldig tydelig på filmen, det har ikke jeg sett i trening. Så vi må bare jobbe videre med denne drittøvelsen, den er liksom vår akilleshæl, den... Men vi fikk nå i hvert fall 6.5 poeng.

Hopp over hinder, det er jo X'ens favorittøvelse blitt, så gøy å få hoppe! Hun kommer i glade byks, tror ikke hinderet var noe hun måtte ta sats for å komme over en gang, og forsvinner igjen bak meg for å sjekke ut mer av disse fragmentene som lå på den langsiden. Nok en gang må jeg kalle henne til meg. 7.5 poeng fikk vi på den øvelsen.

Avstandskommandering, jeg er egentlig veldig fornøyd med øvelsen. Vi får 8.5 poeng, og på filmen er det tydelig hvor stor forskjell det er på hennes intensitet om hun skal opp eller ned. Hun burde jo kunne bruke tyngdekraften til sin fordel for å hive seg kjappere ned, men det er nesten litt motstand i neddekkene hennes - mens hun spretter opp i sitt som en jojo. Så der har jeg en jobb foran meg, det gjelder jo i tre ulike øvelser i det programmet.

I helhet får vi 7 poeng. Dommer trekker for at hun virker såpass ufokusert, ukonsentrert og uengasjert mellom øvelsene - detter ut, jeg må stadig vekk jobbe med henne for å få kontakt og for å få henne i utgangsposisjon mellom øvelsene, og hun har en del dårlige avslutninger. Jeg kan jo bare si meg enig, hun var ikke helt på nett i går. Jeg håper det er noe så "lett" som løpetid som kommer, at jeg ikke har større utfordringer enn det foran meg. Jeg har gått gjennom konkurransekarrieren vår, og kan ikke huske at hun har vært så ufokusert før. Jeg kan heller ikke huske at vi har startet rett før løpetid før, så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Jaja, her er film fra stevnet:


LP-stevne 13. mars 2011 from Stine Bøe on Vimeo.


Jeg er veldig fornøyd med at jeg nådde målet om å ha det moro i ringen, bare kose oss, legge bort nervene, jobbe positivt med X'en mellom øvelsene og ta det som en lek.
Det er en stor bonus at hun ble liggende i dekk når jeg kom inntil på alle tre øvelser hvor det skjer, siden det var et problem på sist stevne.
Jeg trodde da jeg kom ut av ringen at vi ville ende på en kjedelig lav poengsum, men vi endte jo faktisk på 151.5 poeng, og det er vår nesthøyeste poengsum så langt. Så det hjelper å ha det moro i ringen! Så må jeg bare få X'en litt mer på nett.

I og med at jeg forventer løpetid i nærmeste framtid, har vi ikke meldt på flere lydighetsstevner. En får ikke starte med løpetid, og da gidder jeg ikke risikere å kaste bort masse startkontingenter. Så i "verste" fall får vi ikke startet igjen før valpene er levert, det vil si september eller senere. Men jeg har et så sterkt ønske om at hun skal bli drektig nå, jeg vil så veldig gjerne ha disse valpene, jeg har tro på kombinasjonen og alt ligger til rette for dette kullet nå, så det er ikke så veldig stort offer å ikke starte i LP, altså!

Men det vi skal jobbe med framover, er primært konkurransetrening. Imitere konkurransesituasjoner og pirke på hvordan en oppfører seg mellom øvelser. Jeg må hjernevaske henne på at det er vanvittig moro å være i utgangsposisjon, slik at det skal bli enklere å få henne klar for hver nye øvelse. Hun har aldri vært en hund som oppsøker min venstre side i en flott sitt fra ulike vinkler, men så har jeg heller ikke jobbet så mye med det med henne. Så jeg må gjøre henne mer posisjonssugen. Det vil jo også gi meg mye gratis i forhold til å diskriminere bort alt annet som virker spennende i avslutningen av øvelsene. Da behøver jeg heller ikke å taue henne så mye rundt i ringen, jeg kan slappe mer av og stole på at hun blir i ringen og gjerne oppsøker utgangsposisjon når jeg sier at hun skal det. Vi har trent altfor mye enkeltøvelser og pirket moment, vi må sette det sammen til et konkurranseprogram også.
En annen ting vi skal trene på, er kjappere og gladere neddekker. Jeg tror nok litt av problemet er at jeg har brukt dekk som time out når vi har hatt konflikter, så det ligger en liten straff-dimensjon i det for henne, og dermed blir de litt motvillige og motstridende for henne. Gode tips til innlæring av kjappe dekker er hjertelig velkomment. Jeg har forsøkt å bruke snaddermat som jeg fører kjapt ned mot bakken foran henne, men det gir ikke ønsket resultat. Hun blir sittende og bruker poten for å "grave" maten ut av neven min, eller stirrer hypnotiserende på meg mens det drypper fra munnen!

Ellers var det hyggelig å være på stevne i går, selv om det ble en lang dag. Jeg skravlet med kjentfolk, fikk tittet på masse LP, litt agility og venner som deltok på valpeshowet. Det er snålt, men en kommer så lett i snakk med fremmede folk på slike stevner. Jeg var møkksliten da jeg kom hjem, og dagen i dag har vært en real dagen derpå med vondt i kroppen og vondt i sjelen. Men det er verdt det når en får jobbe med hunden sin, lære mer om LP og oppleve så mye mestring i løpet av noen minutter i en konkurransering.

1 kommentar:

  1. Spennende aa lese, igjen :)
    Jeg synes naa dere er flinke jeg da!

    Lykke til med valpeplaner og treningsplaner fremover :)

    SvarSlett