31. mars 2011

Kosekurskveld

I går var det nok en kurskveld, jeg har egentlig ikke tid til å blogge derfra, men jeg må gjøre det nå om jeg skal huske skikkelig hva vi gjorde til senere. Så får jeg heller finne ekstragiret etterpå og ta igjen den tapte tiden, for i dag er det nok å gjøre!

Forangående i line var en skikkelig vanskelig øvelse i går, syntes X'en. Vi prøvde uten påvirkning og kommandering som på stevne. Jeg hadde varmet opp med lineføring og vendinger på stedet. Mulig X'en fremdeles var i slikt modus, men jeg har sett det før også - om jeg sier "på plass", får jeg henne ikke til å gå foran. En skal gå ved foten når en går på plass... Så det er ei real nøtt jeg må knekke hos X'en. Men, hun har ikke full forståelse for kommandoen enda, så jeg håper ting løsner når jeg får inn mengdetreningen på denne øvelsen.

Vi tok en budføring med for X'en ny figurant, og vi tok én budføring. Hun løp i fin fart bort til figurant, og kom like kjapt tilbake til meg uten å tjuvstarte. Da avsluttet jeg, flink fører, og belønnet henne masse for å komme tilbake - for som regel er det kulest hos figurant. Flott øvelse i går!

Apportbukken fikk komme ut en tur også, og vi var innom flere av de ulike momentene - holde uten å tygge med hjelp av en pekefinger under haken, holde uten å tygge med en synlig godbit som motivator (tygg=godbiten forsvinner, ikke tygge=godbiten ramler i gapet), jogge på min side med bukken i munnen, kalle henne inn med bukken mellom oss - og faktisk hele øvelsen satt sammen fra A til Å.
Hun har hatt en enorm progresjon med apporten gjennom kurset, og det er minimale tendenser til å leke katt og mus med meg, stikke avgårde med bukken og være rampete. Men vi har mye igjen på avslutningen, som regel stopper hun foran meg. Jeg vil ikke ha innsitt i front, jeg vil ha vanlig avslutning, så der må vi bare hjernevaske mer.
Når jeg kjører hele øvelsen ser jeg også at hun har ivrig fart ut, men egentlig bare lunter inn igjen. Og som den ene instruktøren sa - hun viser en knallfart på innkallingen, så hun kan egentlig. Jeg må bare fortsette å bygge opp motivasjonen for at det er hos meg det er gøy, både ved å løpe fra henne og ved å ha enda bedre belønning som virkelig drar henne mot meg.

Vi kjørte også kjapt gjennom nevnte innkalling, en dekk under marsj - hvor jeg fikk instruktør til å se på, og hun mente at X'en legger seg ganske så momentant, avstandskommando, og litt lek og moro med rygging og dansing og kos.

Avslutningsvis var det fellesdekk, og jeg hadde bestemt meg for å kjøre en enkel variant med høy belønningsfrekvens. De siste treningene har hun ligget med skjult fører, så nå var det på tide å gjøre det til en lett lek igjen. Så jeg sto bare fire-fem meter fra henne, og var borte flere ganger i minuttet og belønnet med pølse. Instruktøren skrøt av meg for å gjøre det, og det varmer jo å få slik tilbakemelding på at en gjør noe riktig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar