31. mars 2011

Pauseblogg

Phuh, en slitsom og lang dag er enda ikke over, men nå trenger jeg en pause i sofaen før siste innsats, gitt.

Dagen startet allerede halv fem, av ren og skjær galskap. Landets største Maxbo åpnet klokka seks i morges, og med noen knalltilbud avertert tenkte jeg å se om jeg kunne spare penger. Kjapp tissing av hund og eier og full fres langs E6, så sto jeg faktisk i køen bare et par minutter over fem. Men jeg er jo ammmatør, der skulle jeg vært flere timer tidligere om jeg skulle fått tatt del i de gjeveste tilbudene. Lang kø og posjonert innslipp i butikken gjorde at jeg ikke var inne før godt over halv syv, faktisk. Men alt foregikk gemyttlig og rolig; fin køkultur og positiv innstilling hos alle sammen. Noen snudde da de kom og så kølengden, men de tok det med et flir. Vi er jo litt gærne...
Det jeg aller mest håpte å få ut av køståingen var long gone innen jeg kom inn, men jeg fikk nå kjøpt billig veggmaling til et soverom (trur eg, eller om det blir et annet rom). Og når jeg likevel var der, kjøpte jeg maling til det første rommet som skal pusses opp når vaskingen er unnagjort - og en oljeovn, det kan jo hende det ikke er så innmari varmt i huset.
Jeg fikk beskjed av mamma om å kjøpe meg en plante i innflyttingsgave, og på Maxbo hadde de orkideer til 79 kroner stykket. Jeg er så glad i den planten - den er vakker, kommer i ulike farger, og overlever selv mitt mangelfulle plantestell. Så da ble det to fine orkideer med meg hjem. Jeg kom etterpå på at jeg ikke har potter til dem som passer, så jeg får stikke innom Plantasjen en dag og finne noe nytt og pent, jeg tror faktisk jeg har liggende rester av et gavekort der. Kjekt! Det skal ikke alltid så mye til for å bli fornøyd.

Vel hjemme igjen var det bare å sette i gang med rydding og vasking før å gjøre det klart til visning. Det er "litt" forskjell på vanlig ryddig og visningsklart, så det krever sine forberedelser. Denne gangen skulle jeg ta visningen selv, det blir dyrt i lengden å ha megler på plass, 1200 kroner per visning skal de ha. Jeg synes det er litt vanskelig, når det kommer spørsmål jeg ikke har sett for meg, men jeg er god på å improvisere! :D
Innimellom rydding og visning fikk jeg jaggu presset inn en legetime også.

Deretter var det å pakke sammen alt jeg tror jeg trenger når jeg i morgen drar til nyhuset på Mogreina for å være der noen dager. Selger møter meg for å overlevere nøkkel og gå gjennom huset for overtagelse, og deretter er det fram med vaskesaker og få skuret huset fra topp til tå. Så, klær til å vaske og male i, klær til å gå tur med X'en i, klær en kan gå i butikken i, mat som ikke trenger hvitevarer eller kjøkkenutstyr for å tilberedes, en god bok, et par DVD'er, feltseng og all verdens ting jeg tror er kjekt å ha - jeg pakker som om jeg skal på fjorten dagers overlevelsestur! :D I dag hentet jeg parabolen som kom i posten, så får vi se når det kommer installatør for å plassere den. Til onsdag kommer det noen for å installere internett, men det utstyret har derimot ikke kommet i posten enda. Hmm... Mon tro om det er sendt til Oslo eller Mogreina?
På lørdag skal jeg hente sofa og stuebord som jeg kjøpte i forrige uke, og når en har fått godsofaen på plass begynner en å få et hjem, har jeg hørt :D

X'en sjekker ut en eske jeg har pakket.
Jeg tok en liten pause nå før jeg skulle pakke bilen, men jeg innser at jeg har et logistikkproblem.
Det ene hundeburet i bilen er fullt av flatpakkede esker jeg fikk donert av Britt - men de må ut for at jeg kan få med meg alt jeg skal ta med til huset. Spørsmålet er hvor jeg kan gjøre av eskene så lenge, for jeg har ikke plass annet enn midt på stuegulvet, og det gjør seg neppe når det er visning på søndag...
Jeg får se om jeg får plass i boden, men da må de hives inn og døra smelles igjen kjapt og hengelåsen smekkes på. Og da må jeg vente til i morgen tidlig, for akkurat nå er det en smal passasje til innerst i boden og fryseren, og den må være tilgjengelig i morgen for at jeg kan ta ut vom til dyret for helga. Så da kan jeg ikke pakke bilen i kveld. Beregne god tid i morgen tidlig til bagasjekabalen, kjenner jeg. Så da kan jeg kanskje finne senga, det er snart 20 timer siden jeg sto opp, jeg kjenner det skal bli godt å innta horisontalen! Jeg håper ting roer seg litt framover, ellers kjenner jeg at kroppen enten streiker eller går på en smell :(

Men først litt orkidéspam:












1 kommentar:

  1. Et lite tips jeg har fått er at orkideer ikke skal "pakkes inn" i lukkede potter. Det er en grunn til at de er plantet i gjennomsiktige visstnok.
    Håper det løser seg med de pappeskene.

    SvarSlett